DE QUÈ PARLEN ELS INFANTS?


De tots és sabut que els infants creixen de manera global i no per àrees aïllades i estanques. Observem meravellats com es belluguen, com esdevenen autònoms i competents en els seus moviments fins que els veiem caminar amb seguretat. Sovint, però, ens preguntem “I quan parlarà?” o ens exclamem “Sembla que parli, però no s’entén res del que diu!” De fet, si ens aturem i mirem els infants amb paciència i respecte podem concloure sense equivocar-nos que els infants es comuniquen des què neixen. Som nosaltres, els adults, que no sabem descodificar el seu llenguatge, que es va construint a mesura que interactua amb tots els que envolten l’infant.
Avui us oferim el resultat d’una observació sobre uns moments de comunicació entre infants d’entre 17 i 21 mesos d’edat. Entenem que el llenguatge, sobretot en aquesta etapa, és un acte de comunicació tant a nivell verbal com corporal.
 La Berta i en Martí estan observant una resta de branca que sobresurt d’un dels troncs secs del jardí. La Berta ha descobert alguna cosa, senyala amb el dit i ho comenta. En Martí escolta. En un segon pla la Clara juga amb un camió i investiga la terra fangosa, aliena al diàleg entre la Berta i el Martí.

 
En Martí senyala la branqueta i la Berta observa i escolta.

 En Martí fica el dit dins la branqueta, que és plena de serradures a dins, fa un pas en la investigació i ho comenta.


La Berta, llavors també vol saber què hi ha dins la branqueta i al seu torn hi fica el dit. Al darrere la Clara ha tastat el fang i ha mirat cap a la Carme, que està fent fotografies, per a comentar-li que no és gens bo, el fang. Llavors ha descobert l’escena entre la Berta i el Martí.


El Martí torna a ficar el dit dins la branqueta, totalment confiat. La Clara s’acosta.

En Martí i la Berta intercanvien els resultats de l’experiència. La Clara decididament vol saber de què parlen.


La Berta torna a explicar què passa quan es fica un dit dins la branqueta seca. En Martí i la Clara escolten.

La Clara ja està tastant les serradures que hi ha dins la branqueta, la Berta investiga l’altra branqueta del tronc, que no té cap forat. Llavors s’acosta l’Hugo ensenyant la seva panxa, que està tapada pel body. En Martí ja ha abandonat la conversa.


Ara s’estableix una conversa entre l’Hugo, que ha deixat córrer el tema de la panxa, i la Clara al voltant del tronc. La Berta marxa perquè ja ho ha investigat i comentat tot.


L’Hugo i la Clara estan interessats en l’escorça i comenten les seves descobertes.


 

Comentaris